Innom Hjerleid i vinterferien!


I ren og skjær desperasjon etter å kjenne fjelluft og mangel på inspirasjon måtte jeg oppover dalen i vinterferien. Da er det naturlig å stikke innom Hjerleid og gamle kjente der, alltid like hyggelig! Jeg fikk ikke skjært noe, men jeg fikk slipt jern og satt opp et par gamle høvler jeg har hatt liggende ubrukbare. Det var artig å ta turen innom, og jeg fikk ånden over meg igjen. Derfor ble det gjort litt på skapet i far sitt verksted hjemme på Lesja. Jeg skal oppover i påsken og prøve å få gjort enda mer da. Bildet nedenfor er tatt fra bloggen til treskjærerne på Hjerleid, sjekk ut den: http://hjerleid.trykker.com/category/kjente-treskj%C3%A6rere/

Nå har jeg også bestilt meg bøker fra USA om intarsia og bygging av skrin. Gleder meg til de kommer, jeg har veldig lyst til å ha intarsia på insiden av skapdørene mine. Litt enklere enn eksempelet nedenfor regner jeg med. Skrin og skap har jeg alltid hatt en svakhet for så det blir artig å småsnekre litt mer fremover.



I mangel på lett treverk å skjære prøver i har jeg fått tak i modellkitt som jeg skal bruke for å teste form på løvehodene som skal sitte nederst på skapet mitt. Håper jeg får til en fin en som jeg kan skjære i bjørk! Legger selvfølgelig ut bilder av den prosessen!


Bildet av Boni Wiik(dyktig treskjærerlærer på Dovre(tok meg friheten til å kopiere bildet fra bloggen deres!) Eksempel på intarsia øverst.



Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

How to build a custom mahogany gun case? Some pics and tips from my vintage style shotgun case project. NB: A LOT OF THE PICTURES OF THE BUILD IS MISSING, I AM WORKING OUT WHAT HAPPENED...

Instrument case for birch bark lure/ Skrin til bjørkelur

Bardisken til Amund og Beate Irens bryllup